PAPARAZZICRUISING

ALLT FÖR BILFANTASTER

Så bör en bilhandel se ut

Ibland ser man rena rama skräckexemplen och då tänker jag på vissa bilhandlare som bara har en gård och radat upp bilarna som på en parkering. Bilarna står huller om buller, kunderna har inte en chans att se bilarna, utan blickar bara ut över en parkering. De får själv gå runt och inspektera bilarna, oftast rätt ostört. De måste verkligen ha bestämt sig för att köpa en bil för att överhuvudtaget sätta sig i en sådan och be att få åka på en provtur med bilen. Oftast är det gamla bilar och billiga sådana som står på sådana parkeringar. Antagligen står de där i alla väder och blir bara sämre ju längre de står där. Om vi lämnar den billiga andrahandsmarknaden och tänker oss de dyrare bilarna som ska säljas är det här så mycket viktigare hur handeln och hur bilarna presenteras.

1. Stora fönster

Här är det av största vikt att bilhandeln har stora, vackra fönster som låter förbipasserande och bilintresserade kunder titta in och se de exklusiva bilarna genom fönstret. Här är fönstrets funktion att locka in kunderna. Helst ska de vilja känna på bildörren, titta in i bilen och helst sätta sig i den. Har kunderna kommit så här långt är snart halva bilen såld. Ber de sedan om att gå göra en provtur med bilen är definitivt halva bilen såld. En duktig försäljare ser sedan till att affären är i hamn.

2. Tydlig logga

En tydlig logga måste visa vilka bilar man säljer. Kunderna ska förstå vad et är man säljer, eftersom loggan visar vad de kan förvänta sig när de kommer in i affären. Säljer man då ett inarbetat varumärke är affären snart i hamn.

3. Marknadsföringen måste vara tydlig

Förutom loggan ett stort snyggt fönster och ett känt varumärke, måste reklamen och marknadsföringen vara tydlig för att kunden ska känna till vilka bilar som säljs i din handel. Har man flera olika bilmärken som man säljer bör det framgå tydligt så att kunderna är medvetna om vilka bilar det handlar om. Tycker de att en viss, dyr bil kostar för mycket, ska de kunna välja en billigare bil, men fortfarande i din handel. Ju längre tid de spenderar i din bilhandel desto säkrare är affären för dig.

4. Bilarna måste se exklusiva ut

När du säljer dina bilar, måste de se exklusiva ut, även om de är begagnade. Det spelar ingen roll hur gamla de är, de måste ändå se exklusiva ut. Navkapslarna måste glänsa, grillgallret likaså, märket på bilen synas väl och priset. Många gånger kan priset göra att bilen säljs, när det kommer till begagnade och nya bilar.

5. Ställ bilarna så man ser dem tydligt

Som bilhandlare måste man presentera bilarna så att de ter så attraktiva som möjligt. Bilarna ska parkeras så att kunderna ser dem från sin bästa sida. Den bästa sidan kan vara olika på olika bilar. Det är därför som de inte ska uppradade efter varandra som på en parkering. Inne i affären ska de stå så att kunderna ser dem på allra bästa sätt. Här spelar det ingen roll om de är begagnade eller inte. Presentationen måste vara så tydlig som möjligt.

Läs mer om butiksfönster och om säkra sådana som du kan köpa från en glasmästare i Stockholm.

26 jun 2018