PAPARAZZICRUISING

ALLT FÖR BILFANTASTER

Så startar du egen reparationsverkstad

Har du ett eget garage? Har man rätt kunskaper om bilar och reparationer, är det inte mycket som krävs för att kunna starta sin egen firma och reparera bilarna. Det enda som krävs är ett garage, en kaffetermos, en dator, telefon och internetuppkoppling. Sedan är man i gång och kan ta emot bilar som behöver repareras. Det brukar inte saknas kunder, direkt. Har du varit med om det, då vet du hur det är att arbeta som egen företagare. Det är mycket som ska fixas. Vi listar här en del av det viktigaste när man startar eget.

Skaffa F-skattsedel

Detta är bland det absolut det allra, allra viktigaste. Utan att ha F-skattsedel är det förbjudet att idka verksamhet över huvudtaget. En F-skattsedel innebär att du betalar in din egen inkomstskatt och dina egna arbetsgivaravgifter. Som egenföretagare tar du ett eget ansvar för inbetalning av moms. Du betalar ingen moms för de varor och tjänster du skaffar in, men du lägger på moms på det du själv säljer (varor och tjänster). När du har kvittat dem mot varandra, betalar du beloppet som överstiger inbetalningarna till Skatteverket. Du bör även betala in för din egen pension och semester, men detta görs ju inte till Skatteverket, utan det är pengar som du avsätta varje månad för den tid som du planerar att vara ledig. Pensionsavsättningen brukar ligga omkring 1.200 kronor per år och är avdragsgill.

Skaffa bokföring

Detta är också, liksom skatterna och momsen nödvändig att ha. Enligt lag ska du hålla en regelbunden bokföring, helst varje dag, och som ska förvaras på ett säkert sätt, i minst tre år efter att bolaget har avslutats. All bokföring ska finnas så att OM Skatteverket skulle önska att kontrollera ditt bolag, så ska du kunna presentera den för myndigheten. Allt mer av bokföringar och redovisningar sker ju digitalt. Därför är det viktigt med en säker digital förvaring. Läs mer om det på: http://www.redovisningsbyråmalmö.biz. En registering av företaget i Bolagsverket är viktigt. Du bör komma på ett bra namn. Helst ska företagets namn innehålla så mycket information om ditt företag, som det bara går.

Skaffa en revisor

Detta gäller för större bolag, det vill säga som har en nettoomsättning på mer än 3 miljoner kronor och en balansomslutning på mer än 1,5 miljoner kronor per år och fler än tre anställda. Har man ett mellanstort, eller stort företag måste man har en revisor som går igenom och säkerställer att bokföring och redovisningen är korrekt. En revisor kan mycket mer än så. Anlitar du en duktig revisor (som också tar en del betalt) Får du tips och råd att planera ditt parande för pension och semester, skatter och annat som rör ditt företagande. En duktig revisor gör så att ditt företag ökar sitt kapital, så en sådan är mycket viktig att ha.

Skaffa marknadsföring

Detta är väl ganska självklart, men alla företag behöver en bra marknadsföringsstrategi. Du kan aldrig vila på dina lagrar, helt enkelt, och gör du det, blir du lätt omsprungen av ett mer hungrigt företag. Blir man nöjd med det man har, mister du snart det. Därför bör du så snart du bara har råd med att se till att få en överkomlig marknadsföring och synas för att få in fler kunder.

Skaffa utrustning och lokal

En utrustning är ju vad du behöver ända från start. Du behöver ett lager med reservdelar, alla nödvändig utrustning för verksamheten, såväl ett skrivbord, dator, telefon och så vidare. Du kommer att behöva en lokal som ligger väl till för kunderna. Ju fler kunder du har, desto viktigare är placeringen av ditt garage. Detta är något som blir viktigt ju längre tid du har ditt företag, och du kan skjuta beslutet på framtiden.

11 mar 2018